Published: Wed, December 06, 2017
World | By Melba Underwood

Russian Federation labels Voice of America and Radio Free Europe as 'foreign agents'

Russian Federation labels Voice of America and Radio Free Europe as 'foreign agents'

As a result, the law on designating non-Russian media funded from overseas as foreign agents was adopted, under which nine media outlets, including the Voice of America and Radio Liberty, were included in the list of foreign agents.

Russia's broadside is likely to further sour battered U.S. -Russia relations and is part of the fallout from allegations that the Kremlin meddled in the U.S. presidential election past year in Donald Trump's favour, something Moscow denies.

Congress has also revoked the accreditation of RT, prompting the Russian lower house of parliament, the State Duma, to consider a ban of US media.

Moscow's response was widely trailed.

New York, December 5, 2017-Russia's Justice Ministry announced today that it has designated nine usa government-funded press outlets as "foreign agents", under a newly expanded law, according to reports.

Russian President Vladimir Putin signed a decree assigning the ministry the authority to maintain a register of media foreign agents on Monday.

In the USA, a committee governing Capitol Hill access for broadcast journalists withdrew credentials for Russia's state-funded RT television after it complied with a US demand that it register as a foreign agent.

More news: Newborn declared dead: Docs, hospital staff called for

"So far the full nature of these limitations is unknown", said Kent.

VOA Director Amanda Bennett told Reuters her organisation also thought it was unclear what new curbs it would face.

Editor-in-Chief Margarita Simonyan on her Telegram account said that "the Department of State has taught us [Russia] that foreign agent laws serve only the ideals of transparency".

They also must apply for inclusion in a government register, submit regular reports on their sources of funding, on their objectives, on how they spend their money, and who their managers are.

The move is a tit-for-tat response after the US Justice Department targeted RT (formerly Russia Today) and the Sputnik news agency with a similar measure in September 2017.

Under new Russian legislation, USA -funded media face more restrictions and challenges.

Like this: